Малим допоможуть стати великими

17.07.2003

На вчорашній прес-конференції Інни Богословської — першої після її вступу на посаду голови Держкомітету України з питань регуляторної політики і підприємництва — очікували, насамперед, почути програмні заяви про стратегію розвитку підприємництва в Україні. Такі тези справді прозвучали з самого початку виступу. Від проблематики малого і середнього бізнесу, яка була основною лінією комітету протягом п’яти років, І. Богословська має намір перейти до створення в країні бізнес-клімату, однаково сприятливого як для малого, так і для великого бізнесу. Нові умови ведення бізнесу вимагають від комітету також бути «сучасним», пояснила І. Богословська. За її словами, комітет прагнутиме до створення у країні такої інфраструктури бізнесу і таких важелів впливу на бізнес-середовище, щоб перші кроки у бізнесі були для початківців-підприємців украй полегшеними. Крім того, така система повинна стимулювати перехід від мікробізнесу до малого, від малого — до середнього, від середнього — до великого бізнесу.

Проте це зовсім не означає, що тепер сподівання представників малого бізнесу відсунуть на другий план. І. Богословська твердо пообіцяла захищати «спрощенку» (спрощену систему оподаткування) від будь-якого посягання на її існування (у поширеному на прес-конференції відкритому листі голови Держкомпідприємництва ця позиція ще категоричніша: «Якщо мені не вдасться відстояти спрощену систему оподаткування, я подам у відставку»). І. Богословська вважає, що для юридичних осіб єдиний податок можна зберегти без змін. Набагато складніше з фізичними особами: сьогодні, зі слів І. Богословської, відбувається дроблення підприємств, вони перетворюються на «гуртожиток фізосіб — суб’єктів підприємницької діяльності». Уже є тенденція до того, що у штатах банківських установ і навіть заводів налічується тільки керівний склад, а інший персонал працює на єдиному податку. У зв’язку з цим І. Богословська покладає великі надії на те, що восени Верховна Рада ухвалить довгожданий (знаходиться у парламенті понад два роки) закон про малий і середній бізнес, котрий покликаний «досконало» відрегулювати на найближчі п’ять-сім років систему спрощеного оподаткування.

Принципово новим напрямом у діяльності Держкомпідприємництва стане поширення системи кластерів, що забезпечить взаємодію між малим, середнім і великим бізнесом. Суть цієї модної сьогодні новинки полягає у тому, що велике підприємство залучає до співпраці на постійній основі малі підприємства, які виготовляють для нього певну продукцію. Крім того, що малий бізнес бере участь у «великому», ця система, вважає І. Богословська, дозволяє підприємцям відчути справжню «культуру бізнесу» і досягти стабільності у своїй роботі.

Петро Іжик