К’єлл Нордстрем – особистість у стилі фанк

03.03.2004

У 90-і роки Фінляндія втратила 30% експорту, 25% працюючих «сіли на дотацію». Тоді фірма «Нокіа» виготовляла туалетний папір і гумові чоботи. Сьогодні – контролює 50% експорту мобільних телефонів у світі! Хаос виростив Гомункулуса.

Funk – напрямок у музиці soul з акцентованою ритмічністю. Однак, автори книги «Бізнес у стилі фанк» Нордстрем і Риддерстрале використовували поняття «фанк» у розширеному значенні: «Це щось не цілком пристойне, що виходить за рамки».

27-28 лютого в Києві проходив Всеукраїнський бізнес-форум «Нова філософія бізнесу». У рамках заходу Україну відвідав К’єлл Нордстрем з однойменною лекцією. Президент фонду «Віче України», що організував захід, Інна Богословська вважає, що Україна має потребу в нестандартному шляху розвитку для того, щоб вижити в конкурентній боротьбі в епоху глобалізації. Більш нестандартного лектора, ніж К’єлл, важко було навіть уявити…

Автор нашумілого бестселера і «батько» ідеї «Бізнес у стилі фанк» (Стокгольмська школа бізнесу) без перебільшення – зірка. Він роз’їжджає по всьому світі з лекціями і будоражить розуми бізнес-менеджерів і власників брендів, що хочуть виділитися з нескінченної низки схожих стилів, технологій і маркетингових ходів, він – автор проривних стратегій багатьох успішних світових брендів . Не знаю, чи вдалося розбурхатися тим, хто його слухав у нас, якщо він при цьому не знав англійської мови, тому що навіть бездоганний синхрон не міг передати всі нюанси мови К’єлла, однак навіть якби він говорив на зулуській – особиста чарівність проявилося б і в цьому випадку.

Перш, ніж розповісти про ті ідеї, що він сповідує, мені хотілося б згадати один епізод з життя. Кілька років тому один народний депутат минулої каденції, що обирався по мажоритарному окрузі в Києві з використанням нетрадиційних способів залучення електорату, і всерівно програв, розповів мені про книгу «Бізнес у стилі фанк». У той час справи в нього йшли з рук геть погано – політика виявилася закрита, власний бізнес за час його депутатських демаршів розвалився. Як говориться, ні грошей, ні слави! Однак наш «фанк-політик», посумувавши небагато, і наситившись ідеями К’єлла, закинув політику до чортової матері і став займатися бізнесом. Погодьтеся, 2000-й це вам не 90-й, знайти свою нішу, так ще й у торгівлі нерухомістю, так ще й у центрі Києва… Ні, говорити, що це заслуга Нордстрема не можна, але я вас запевняю, вежу він крутить – не балуйся.

До речі, про методики. Одна дама з залу (це вже про лекцію) запитала – як організувати постійний приплив інноваційних творчих ідей у свій бізнес. Усі довго сміялися, а К’єлл відповів: «почніть з того, що купіть журнал, якого б ви ніколи не купили. Наприклад, про татуювання, або про реп, або ще щось таке. Я вас запевняю – це розширить межі вашої свідомості». Взагалі приплив творчих ідей – це саме той випадок, коли «офісний стиль» не працює. «Я знаю один дуже успішний банк у Німеччині, – продовжує К’єлл, – який от уже п’ять років тримається першим у рейтингах і не має…плану роботи!»

Насправді переказати, як працюють ідеї К’єлла, неможливо – про це краще прочитати. І, проте, мене не залишає одна думка – насправді будь-яка проривна методика спирається, насамперед, на особистість її автора і працює тільки на цій енергетиці. Висновок – наплювати на всі методики і розробляти власну, критерій тільки один – чи працює, чи ні. Як той німецький банк, без плану – вони просто періодично звіряють показники своєї роботи з конкурентами такого ж ступеня ваги, і все! Немає ніяких рамок, обмежень, планів. «Життя, – говорить К’єлл, – міняється щомиті, ви знаєте, що з вами буде через тиждень?» Тоді про які плани мова йде?! Так, автор фанк-бізнесу чітко розділяє творчий характер позиціонування вашої ідеї, і раціональні механізми її впровадження, але успіх, на його думку, приходить тільки до тих, хто міняється, хто почуває себе комфортно без керма і без, вибачте, даху, у хаосі.

З хаосу народжуються зірки! Приклад, приведений К’єллом. У 90-і роки при розвалі Союзу Фінляндія втратила 30% експорту, 25% працюючих сіли на дотації. У цей час фірма «Нокіа» виготовляла …туалетний папір і гумові чоботи. Сьогодні вона контролює 50% експорту мобільних телефонів у світі! Хаос виявився тим живильним бульйоном у «чашці Петрі» фінської економіки, що виростив Гомункулуса.

Цей гарний принцип – радуватися змінам, для України – саме те, що треба. Ми сидимо на пороховій бочці, усі роботи – тимчасові, хаосу – хоч відбавляй. До речі, Нордстрем порівнює Україну з Каліфорнією і взагалі безумно радий, що він до нас приїхав, хоча через туман у Києві «йому погано видно». Чому Каліфорнія? У 70-і роки ця частина Америки була самою відсталою і не передбачуваною в США, якийсь баласт, що тяг униз «економічні показники» країни. Пізніше з цього хаосу народилися зірки – силіконова долина, відкриття, інновації. Правил нема, воля і як результат – творчість. К’єлл вважає, що така ж доля може очікувати й Україну,що поки для Європи є баластом. Потрібна тільки «фішка»…

Такою «фішкою» у бізнесі для Нордстрема служить привабливість, в англійській мові привабливість і сексуальність майже синоніми. Він вважає, що епоха технологій, коли вони є в усіх, епоха маркетингу, коли є відпрацьований механізм – тільки відправна точка бізнесу. Далі йде головний козир – людський фактор. Бізнес, що будується тільки на бажанні заробити гроші, провальний. Завжди треба пам’ятати, що будує його людина і для людини. Чим ваш бізнес допомагає людині, яка це людина, як у цьому виражається ваша індивідуальність?

Насправді, як би не сумбурно це звучало, така методика працює. Приклад, фірма Ікеа. Яка, скориставшись принципом К’єлла, поміняла місцями те, що в бізнесі знаходиться всередині з тим, що знаходиться зовні. Пояснити це важко. Однак, уявіть собі конструкцію з дитячих кубиків – пірамідку, Нордстрем пропонує розібрати її і зібрати заново – з тих же кубиків, але в іншому форматі.

Усе це насправді чудово, але, повертаючись до особистостей і методик, питання стоіть тільки в одному – нам потрібні К’єлли. Ні, я нічого не можу сказати поганого про творчий потенціал нашого бізнесу. Боже упаси, от Інна Германівна привезла Нордстрема і це уже свідчить про її відкритість усьому новому і свіжому. Проте, середньостатистичному нашому топ-менеджерові для того, щоб стати К’єллом потрібна: безпосередність (не плутати з безкультур’ям), високий рівень професіоналізму, стильність, як якась квінтесенція індивідуальності. Це потрібно пояснити.

Стильність – якість, добре виражена в одязі і манері поводження. Усі бізнесмени вдягаються приблизно однаково, є чітко відпрацьований офісний стиль – костюми, краватки, чорний низ, білий верх. Якщо ви вважає, що це саме головне для успіху, розслабтеся і йдіть працювати в Кабмін або обладміністрацію. Нордстрем так само був у пристойному костюмі але, зовсім неповторному, котрий стильно сидів тільки на ньому, на іншій людині це було б безглуздо. У кожного з нас є такий ЙОГО костюм, у якому ми – це ми, у якому нам добре і ми живемо, а не копіюємо свого шефа. Надягти такий костюм у якомусь ступені виклик. Але, отут, увага, мова йде про вибір. Або ви – один з багатьох, котрі дуже потрібні і важливі, або, якщо ви хочете злету, успіху і прориву, ви – це тільки ви і ніхто інший.

Іншими словами, є дві категорії людей – ті, що підкоряються правилам і ті, хто їх встановлює для себе і дотримується фарватеру. Суспільству потрібні і ті, і ці. Якщо ви хочете бути неповторним, готуйтеся до сутички – за свій стиль, за свій бренд і за свої майбутні успіхи.

У природі успішне тільки те, що привабливе і природне. Павлинихи в захваті від павичів з пишними хвостами, яскравим і неординарними, але зустрінуть зі здивуванням самця з оленячими рогами. К’єлл вважає, що в цьому плані розходжень у природі і бізнесі нема. Він вважає, що в кожної людини є такий «хвіст» – це його особиста чарівність. До речі, «хвостові» Нордстрема може позаздрити будь-який павич, настільки він привабливий (читай, сексуальний і неординарний), не в голівудсько-солодкому, а в самому гарному змісті цього слова.

Потрібно вам це чи ні – проблема особистого вибору, тому що незвичайним бути важко, ще важче бути собою, але для прориву іншого рецепта не придумали.

Інтернет видання «Академія влади», Наталя Ревская.